De kracht van het verhaal

Geplaatst op 29-04-2014

Als je met een nieuw idee aan de slag wilt gaan, kijk je natuurlijk eerst of en zo ja, wat er op dat vlak al ‘voorhanden’ is. Dat hebben Jennie en ik ook gedaan voordat we Intermenzo in de steigers zetten. Want het is van belang om dicht bij jezelf te blijven, maar ook om je te onderscheiden.

Voor zover wij hebben kunnen nagaan, is Intermenzo nu het enige bureau in Nederland dat zich helemaal en uitsluitend richt op het maken van personeelsbladen. Wat het voordeel daarvan is voor de opdrachtgever? We zijn super gespecialiseerd en gefocust. En we zullen alles op alles zetten om het personeelsblad (weer) te laten leven!

blog5

Uiteraard moeten wij ook ‘gevoed’ worden. Zo bezoeken we symposia om vakinhoudelijk bij te blijven. Onlangs was ik op de HU waar het Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) een middag over storytelling had georganiseerd. Suzanne Tesselaar, die aan het promoveren is op dit onderwerp, was een van de sprekers. Ze deed een paar uitspraken die ik graag aan u wil doorgeven:

“Verhalen verbinden verleden, heden en toekomst”
“Verhalen zijn zingevingsinstrumentjes…”
“Wat verhalen doen, is waarom verhalen zo ontzettend leuk zijn”

Verhalen zijn dus veel te mooi om te laten liggen, ook voor een personeelsblad! Je moet er alleen wel naar op zoek gaan. Zo’n zoektocht is heel boeiend; dat weten wij uit ervaring.

Anita Weisink