Andere insteek: personeelsblad 2.0

Geplaatst op 05-03-2014

Jennie en ik zijn druk bezig met acquisitie. Social media, netwerken, bellen… ‘Heb je als bedrijf nog wel een personeelsblad nodig?’, is soms de reactie. Met andere woorden: zijn jullie niet met iets begonnen dat overbodig is? We roepen dan bijna in koor: ‘Nee, juist niet, maar de insteek moet wel anders zijn!’ Wat we precies bedoelen?

Als je om je heen kijkt, zie je dat bedrijven de laatste jaren steeds platter georganiseerd worden; netwerkorganisaties zijn erg in en door het nieuwe werken zien medewerkers elkaar beduidend minder dan voorheen. Een personeelsuitgave vormt, in welke uitvoering dan ook, een belangrijkere schakel in de interne communicatie dan ooit. Niet om ‘algemene’ informatie te verstrekken, nee, daarvoor zijn er genoeg andere én efficiëntere kanalen, maar juist om persoonlijke verhalen uit te wisselen. Daardoor leren medewerkers elkaar kennen en voelen ze zich toch verbonden! Met elkaar en met de organisatie… Wij denken dat het belang van een personeelsblad groot is en in de toekomst alleen nog maar zal toenemen. Maar dan wel als personeelsblad of medewerkersmagazine 2.0!

Anita Weisink